Sunday, June 10, 2007

انا بنت قوية .. وتقدمية .. وبدخن


عمرك فكرتى انت ليه بتدخنى
فاكرة اول مرة مسكتى فيها سيجارة ..
من اول يوم بدأت أدخن فيه كنت عرافة كويس اوي انا بدخن ليه
ساعتها كنت محتاجة حبة ثقة في النفس .. كنت محتاجة اول للي حواليا علي فكرة انا بنت قوية وتقدمية وبدخن اه
ولحد دلوقتي اما بدخن بكون بحاول اوصل للي حواليا نفس الرسالة
وانا قاعدة وسط ناس معينة .. ببقي بعت نفس الرسالة ..
انا بنت قوية وتقدمية وبدخن
بحب شكل مسكة السيجارة اكتر ما بحب السيجارة نفسها
بحب الطريقة اللي بولع بيها السيجارة .. الطريقة اللي بمسكها بيها .. الطريقة اللي بنفخ بيها الدخان
حتي الاوقات القليلة جدا اللي بدخن فيها وانا لوحدي بكون بحاول ابعت نفس الراسلة لنفسي
عشان كده مش حبطل تدخين
وعشان كده كمان مبقتش مهوسة اوي بالتدخين زي الاول
وعشان كده اكتر لحظات بحس فيها اني عايزة ادخن هي اللحظات اللي حاسة فيها اني ضغيفة او مهزوزة او بحس فيها اني برة المجموعة اللي اعدة
... ومتأكده اني حفضل ادخن لان الصورة اترسخت جوايا .. اترسخت من امي واصحابها وبعد كده مني ومن اصحابي
صورة البنت التقدمية القوية اللي بتدخن

29 Comments:

At 6:08 PM, Blogger جبهة التهييس الشعبية said...

بس انا بادخن وراثة
ابويا بيدخن
ومش فاكرة امتى دخنت
وعيت ع الدنيا لقيتني بادخن
وباحب السجاير
ومش ح ابطلها
وانا مش تقدمية
ولا قوية بالمناسبة

 
At 6:42 PM, Blogger so7ab said...

دايما شايف فى السيجارة اداء بحس دايما ان الصورة هتطلع حلوة لاى حد لو بيدخن الدخان بيخرج من بقه وسط كلامه علشان يرسم الحروف

اللحظة اللى عمرى ما بشوف فيها نفسى شاب مز بيدخن هى السيجارة اللى بعد اكلة ثقيلة موووت
: )

 
At 11:51 PM, Blogger Egypt Rose said...

لا علاقة بالقوة و التقدمية بالسيجارة .. ذى ما هو مفيش علاقة بين الجنس والتقدمية في شيء .. انا اكثر نساء العالم ادعاء بالتقدمية و انا لو عرفتيني لعرفتي اننى قوية ويسارية متشددة .. ولم ادخن في حياتي سيجارة واحدة مع ان كل من والدتي وابي وجدي من المدخنين الشرهين .. وجميع اليساريين التقدميين الحقيقيين الذين اعرفهم ماعدى واحد او اثنين لا يدخنون السيجارة .. ما بحبش حد يقول انا بدخن علشان انا تقدمي .. انا بنام مع فلان علشان انا تقدمية .. انا بشرب بيرة علشان انا تقدمي .. هو التقدمي ده شخص ضايع بيعمل كل حاجة .. وعلى فكرة يا خلود لازم تقرأى تحليل فرويد للسيجارة هتعرفي السر الحقيقي من وراء تدخينك للسيجارة ويمكن كمان تقرفي منها لما تعرفي ..

 
At 1:55 AM, Blogger mozn said...

يااهلا يااهلا بعلم النفس على تابوهات انتى خلاص اتعينتى معيده وهتعلمينا علم النفس على اصوله؟
ماعلينا بصى يادودى الموضوع مرتبط بينا من جوا احنا بنحب نثبت حاجات
كتير لنفسنا قبل ما نثبت للناس
مش عارفة بس كلامك خلانى افكر ان طول عمرى نفسى ادخن عشان اثبت ان طز فى المجتمع ده واحس انى زى الولاد فى ثانوى اللى نفسهم يدخنوا عشان يبقوا رجالة وكبار وانى نفسى ادخن قدام اهلى عشان اقلهم طز فيكم وفى كل افكاركم عن البنات المحترمة
يمكن مش كلنا كده وجمعية اصدقاء الشيشة بتاعة ميسو تعترض وتقولك انها فعلا بنحب الشيشة
بس انا شايفة بالنسبة للبنات الموضوع فيه كتير اجتماعى
انا دلوقت بحب السجاير جدا بتوفر عليا كلام كتير فى قاعدة مش حاباها وبترحمنى من خناقات كتير
ونصيحة للكل من جروب مدخنيين التدخين حل لطيف لمشاكلكم

 
At 2:28 AM, Blogger kholoud said...

مزن
انا واللهي ما قصدت علم نفس خالص، الموضوع يمكن لوحده هو اللي قلب كده، بس المهم انا معاكي جدا ان بداية التدخين عن البنات بالذات ليها معني نفسي اجتماعي ما ، ممكن يكون رد فعل ، بس كمان بعد شوية الموضوع بتحول غير كده خالص ، يعني انا مثلا من اكتر الحاجات اللي نفسي فيها انا امشي في الشارع في القاهرة بدخن او اقف ادخن علي موبري قصر النيل او في الجامعة مش عارفة ليه مع انها فكرة عبيطة جدا بس يمكن برضة عشان عايزة اقول للناس اللي في الشارع تظظ

 
At 2:52 AM, Blogger kholoud said...

Egypt rose
انا عارفة ان التدخين مالوش اي علاقة بالقدمية ولا البقوة ومفقة جدا وماكنش قصدي خالص و لا بين اي حاجة من الحاجات اللي انت قولتيها دي والتقدمية ، ولا انا كنت فعلا بحاول اكون تقدمية اما بدخن الفكرة بس ان انا شايفة ان ده هو اللي كان ورا الموضوع بس من غير ماكون واعية بيه ، لو كان فعل الموضوع كده ماكنش حد غلب ،
وانا عارفة فرويد قال ايه علي موضوع السيجارة بس انا مش مقتنعة خالص ،

 
At 5:21 AM, Blogger Rami said...

اللهم انى بدخن ... اللهم انى شيوعى... اللهم انى بخاف حدبيشوفتى وانا بدخن.... اكيد معقد نفسيا... نسيت اقولكم انى كدا ابقا ضعيف.. ونسيت كمان اقولكم ... اللهم انى ولد

 
At 5:08 AM, Blogger kholoud said...

romeo
بص انا عندي مشكلة اني مش فاهمة اوي قصدك ، ومش فاهمة فين المشكلة انت شيوعي وولد وبتدخن ايه علاقة ده باللي ان كتابها ، يمكن انا موضحتش قصدي كويس بس الموضوع كان حبة تريقة علي حب تحليل نفسي مفهوس اي تنظير سياسي ولا جندري

 
At 7:10 AM, Blogger mozn said...

وماله الكلام النسوى يادودى وحش على الأقل بنقول ان احنا عندنا مشاكل لو حسينا بيها
مبنتريقش على مشاعر الناس ومنطلعش عقدنا عليهم

 
At 6:32 AM, Anonymous Anonymous said...

بصوا يا جماعة .. أنا لا شيوعى و لا تقدمى و لا ليا فى مية البطيخ .. بس شايف ان من حق أى مواطن انه يوسخ صدره طالما قادر على تمن الوساخة .. أما بقى فكرة انك بنت أو ولد أو حتى كومى فدة مالهوش علاقة بفكرة الحرية الشخصية .. ولا يهمك ... بس أهم نصيحة إشربى سجاير نضيفة عشان صحتك

 
At 3:37 AM, Anonymous Anonymous said...

انا بردو بنت وبدخن والفكرة مش شجاعة او غيره كل الفكرة بحب السجاير بحب ريحتها وبحب طعمها وبتعدل مزاجي
في الاول والاخر دي حياتي دي صحتي دي سناني الي هتتوسخ وطز في الي مش عاجبه ...
المجتمع للأسف افكارة مش نابعة من مصدر واحد يعني مش ثقافة دينية او حاجة كلو سلطة عشان كدة مش مفروض نحترم هبل زب كدة...

 
At 1:37 AM, Blogger جوستيـن said...

!!!!!!!!!!!!!!!!!

 
At 2:53 PM, Anonymous Anonymous said...

مبشوفش ان السجاير ليها علاقه بالتقدمية ولا انى بشرب سجايريعنى انى قويه بس فعلا ساعات بنشربها عشان نثبت لنفسنا حاجات معينه جوانا وزى ماأكون بقول طز فى رأيى الحواليا وطز فى رأى المجتمع الى ب100 رأى فى الدقيقة ,زى ماتكوت صورة من صور الاعتراض على الى حوالياوبرده حبيت فى السجاره مسكتها و طريقتى وانا بنفخ دخانها

 
At 2:59 PM, Anonymous Anonymous said...

3la fekra it only depends on the motive, ana 3n nafsy b3sha2 7aga smha smoking m3 ny bl3ab riada s3ba gdn w heya el tagdeef ... mish 3aref a2ol eh bs ymken tkon elly 2aleto khloud biewsef sabab 7oby lel sigarettes .. ela 7aden ma !!

Anyway, sebko mel klam dah w yaret kolo ygarab ( captain black ) w y2oly ra2io eh :P:D

 
At 1:58 PM, Anonymous Anonymous said...

طيب يا خونا ليه مشكله تدخين بنت بقيت ليها الف سبب اولا الى بتدخن علشان تقدميه متعبر عن تقدميتها بافكارها الى ممكن تضيفها للمجتمع والى بتدخن علشان تقول للى حواليها طز على صوتك من غير سيجاره وقولى طز فى كل حاجه طز فى مجتمع معفن بوشين يحلل ويحرم فى الطلمه الى بيتمناه فى النور طز لمجتمع السوس نخر فيه من تحت لحد ما حيقع طز فى كل حاجه واى حاجه تحجز على افكار الاخر ولاد او بنات طز فى اى انسان او فكره بتخليكى تبطلى تعملى حاجه انتى بتحبيها علشان مش متناسبه مع افكارهم
دخنو لو عايزين بس من غير اسباب على فكره انا بدخن علبتين فى اليوم تدخين لمجرد التدخين وبقول طز وبعمل الى انا عايزه بس بحدود احترامى لنفسى مش لاحترام مجتمع بوشين

 
At 10:06 AM, Blogger Ahmed Mohamed said...

شيوعي وبنات بدخن واصدقاء الشيشه ومحبي السجاره
انا بكتب دلوقتي وماسك سجاره
معرفش ليه طبعا مش رجوله ولا جدعنه ولا لاني محتاج اثبت اني تقدمي ولا تفزعي مناكف
ولا الهري الكداب ده
انا بشرب سيجاره عشان اتعودت علي كده شربت من الاول ليه سيجاره
عشان مشيت مع واحد بيشرب سجاير دا مثلا سبب واضح
شربت سيجاره ليه من الاول
عشان حبيت اكون زي واحد قدوه يعني
دا بردو سبب
لاكن هتقولي بقي عشان اقول طز في المجتمع
دا بقي اسمع عبط وكل سنه وانت طيب

 
At 4:07 PM, Anonymous Anonymous said...

من حيث التدخين دخنت و قدام حبيبي علشان برضه اثبتله ان طظ في ايه مش عارفه يمكن ليه هو شخصيا احتمال !!بس مش مهم هادخن برضه و بدخن في الجامعه و النادي و بلعب برضه رياضه و بصلي و بصوم عاااادي!!!جامده يا خلود سيبك انت !!!

 
At 4:23 AM, Anonymous Anonymous said...

انا بحب البنات اللي بتدخن عشان بيثيروني جنسيا مش عارف لية و نفسي اصاحب واحدة بتدخن

 
At 1:35 AM, Anonymous Anonymous said...

كسي بيوجعني

 
At 11:57 AM, Blogger 7kaia said...

عايز اجرب معاكى السجاير فيسي a7med070

 
At 4:43 PM, Anonymous Anonymous said...

انا بعشق التدخين و بحس فيه براحة نفسية و برغم كدا محدش يعرف من معارفي و قاريبي اني بدخن بحب ادخن في القهوة و بعشق بالاخص السيجارة السوبر و حاولت ابطل معرفتش

 
At 11:21 PM, Anonymous Anonymous said...

انا اللي كتبت كومنت ان السجاير بتثيرني جنسيا
انا اتجوزت واحده بتدخن وحلوه فشخ وبتلبس صايع نيك لما ننزل نشيش سوا

 
At 5:25 PM, Blogger  ahmed said...

This comment has been removed by the author.

 
At 7:19 AM, Blogger  ahmed said...

انا شب وبحب البنت المدخنة بحس ان هى قوية وعندها شخصية
وبجد اتمنى ان انا اتزوج من بنت مدخنة لان انا بحب البنت القوية

 
At 10:29 AM, Blogger  ahmed said...

تدخين السيدات عادى دلوقتى
انا بعشق البنت المدخنة

 
At 5:24 PM, Blogger Sameh .k said...

انتي بتشربي نوع ايه؟

 
At 5:26 PM, Blogger Sameh .k said...

بتشربي نوع ايه يا خلود

 
At 5:27 PM, Blogger Sameh .k said...

برافو اعملي الي بيريحكعاجبني تفكيرك

 
At 5:29 PM, Blogger Sameh .k said...

بشربها بحبها سليم او عادي انا بحب للست المدخنه عموما علشان ابرشط منها سجاير هه هل ينفع اتواصل معاكي

 

Post a Comment

<< Home