Sunday, November 25, 2007

فخور انا بحضارتي .....


شاركت مؤخرا في منتدي جامعة الدول العربية للشباب ، عقد المنتدي لاول مرة في العين السخنة ، شارك في المنتدي حوالي 350 مشارك من الشباب، من كافة الدول العربية ، و ان اختل ميزان التمثيل ، ليرجح كفة مصر و المغرب

نظمت الجامعة العربية هذا الحدث الفريد بااتعاون مع الامم المتحدة ن لمناقشة الاهداف الانمائية للالفية التي تم اقرارها في 2000


طالبت اللجنة المنظمة من المشاركين ارتداء ازيائهم التقليدية في حفل الافتتاح، جلست مع ميسان و خلود ، لاطرح عليهم ارتدائي للزي التقليدي النوبي، وافقوني و شجعوني ، ساندوا احساسي الوليد بهويتي و احتفائي به

اثار هذا الحدث في نفسي العديد من الخواطر، رؤيتي لنفسي ، صراعي الدائم الذي بدأ يحسم ، هل انا نوبية ام مصرية، فيما مضي كنت اعرف نفسي كمصرية وحسب ، لم اري او لم احب ان اري اي فارق بيني و بين اي شخص يحمل بطاقة الهوية المصرية، كنت اعتقد انني بهذا وطنية ، احمي بلدي من خطر التشرذم ، كنت اعتقد ان الهويتين لا يستقيموا سويا ، اتذكر موقفي في كلية الاقتصاد و العلوم السياسية حين سخر احد اقطاب النظام الحاكم من النوبيين، حزنت و لكني اثرت السلامة ، لم ارد ان ابدو مختلفة عن باقي الجماعة ، نتج عن هذا غضب احد صديقاتي مني ، كنت سبق و صرحت لها من ضيقي بوضع النوبيين كاحد الاقليات في مصر

فضلت دائما ان اخفي اختلافي عن الاخرين ، علي الرغم من ان لوني الداكن يفضحني ، طالما تعاملت مع الهوية النوبية اتها مجرد تراث فني مثل السمسمية الاسماعيلية و غيرها من فنون الفلكلور المصري ، و النوبيين هم عائلتي المتضخمة اللامنتهية الاطراف ، التي تخنق حريتي و تتدخل في تفاصيل حياتي ، بعدت عن العائلة و نسيت اني نوبية........ ههه و نسيت اني امرأة ... اسم فيلم دة مش كدة

و لكن التغييرات التي شهدتها حياتي مؤخرا ، غيرت نظرتي لنفسي و للاشياء، دراستي لحقوق الانسان و فكرة التعدد الثقافي ، جعلني اري مصر موزييك جميل متعدد الالوان ، لا يغلب لون علي لون ، يتماشوا جميعا سويا، دون ان يفقد اي من هذه الالوان جماله و تميزه

نعم انا نوبية اعيش في القاهرة تلقيت تعليم مصري برؤية غربية، و مصرية
احب بلدي و اريدها عادلة مع ابنائها، ارفض ان اوضع في قوالب جامدة تسلبني خصوصيتي ،
و لعل من حسن حظي ان تتزامن هذه التدوينة مع مؤتمر المواطنة الذي ينظمه المجلس القومي لحقوق الانسان ، ارجو ان تطرح قضية النوبيين الي جانب قضايا المسيحيين و البهائيين و الشيعة ...... المصريين

اي مفهوم للمواطنة سيطرح ، ماذا تخبئ لنا الايام ؟؟؟

13 Comments:

At 3:10 PM, Blogger so7ab said...

يانوبى انت يانوبى

مبسوط بجد بانك حسيتى انك مبسوطة وعبرتى عن نفسك
وبعدين جميل ان الناس تتخلص من حالات الابتزاز اللى طول الوقت بتظهر من نوعية يبقى انت اكيد المصرى

او انت بتدافع عن النوبة علشان انتى نوبية كأن لازم اللى يدافع يبقى حكم دولى

 
At 6:34 AM, Anonymous Anonymous said...

بجد موضوع اكثر من رائع يا طماطم وانا واحدة من الناس مصرية نوبية يوجد بداخلى صراع داخلى وكثير من التساؤلات التى تحيرنى كثيراوكلها متعلقة بكونى نوبية ولكن على الرغم من الصراع الذى يوجد بداخلى الا ان ظاهريا لا يوجد اى فوارق بين شخص نوبى وشخص اخر..........
ولكن يجب وضع مليون خط احمر تحت ان النوبين جزء مظلم لم يعرف الكثير عنه اى شىءو يجب القاء الضوء عليه لمعرفة من هم النوبين؟؟؟

(بنت النوبة(ولاء محمد عز الدين))

 
At 5:52 PM, Anonymous Anonymous said...

انا مصري و ابويا مصري
بسماري و لوني مصري
انا مصري انا مصري
مسلم مسيحي انا مصري
فلاح صعيدي انا مصري
سيوي او نوبي انا مصري
انا مصري

 
At 4:48 AM, Anonymous Anonymous said...

بصى يا طماطم
هيا مش مشكلة انك تكونى منين المشكلة ان يكون فيه الدماغ اللى ممكن تحل المشكلة بتاعه الاخوه من اهالينا فى النوبة
تعرفى عندنا فى اسكندرية نوبيين كتييير وانديه نوبيه وجمعيات كنوز وكتاب وفنانين ومنهم صحابى
المشكلة فى التعصب وبعدين نوبى سيوى عرايشى صعيدى المهم فى الاخر مصرييين
عصمت

 
At 2:40 PM, Anonymous Anonymous said...

والله بحيكى يا طماطم على اهم موضوع بالنسبه لى واجمل اسم فخور انا بحضارتى وانتى كده بالعنوان رديتى على سؤالك وهى فعلا اكبر حضاره بالنسبه لكل المصريين بس للأسف قله من المصريين هما اللى عارفين ايه هى النوبه والنوبيين وانهااهم جزء فى مصر، وانا واحده من النوبيين اللى دائما بتكلم عليها فى كل مكان وبهتم بيها جداااا وجميل جدا انك تهتمى ببلدك وفى الاخر احنا مسلمين، مصرين، نوبيين

 
At 9:04 AM, Blogger Fatma Emam said...

بساااام
ازيك يا برنس
شكرا يا رافع روحي المعنوية
بص هي الحسبة مش سهلة
ربنا يخلي اللي بيولعوها
مانديلا و نيريري النوبة
انا بقي كونتا كنتي
و انا علي كلمة واحدة انا نوبية مصرية و مصرية نوبية

 
At 9:07 AM, Blogger Fatma Emam said...

ولاء
انت يا حبيبتي اشرت لوموضوعين مهمين اوي
احساس النوبيين بنفسهم و كمان معرفة الاخرين بهم
احنا ساكتين اوي يا ولاء، مش بنعرف الناس علينا
احنا جزء جميل من مصر يستحق القاءالضوء عليه
شكرا علي المشاركات الحلوة دي

 
At 9:11 AM, Blogger Fatma Emam said...

ايوة يا عبدالله
كرم الله علي بن ابي طالب و هدي بنت عجرم و بنت امام
انا مصري و امي مصرية كمان يا برنس
الستات بيودوا عيالهم الجنسية كمان

 
At 9:12 AM, Blogger Fatma Emam said...

عصمت
سلم لسانك
في فرق بين الاحتفاء بالاختلاف و التعصب الغبي
انا اكتر منك كارهة الاغبياء اللي بيقطعوا اللي متقطع جاهز

 
At 9:13 AM, Blogger Fatma Emam said...

اسماء
اللي انت قلتيه دة هو واجبنا احنا
و كمان لازم نتعلم نوبي و الا اللغة هاتموت

 
At 6:29 PM, Blogger Nesreen Akhtarkhavari said...

تحياتي يا فاطمة، رائع أعترافك وفخرك بنوبيتك. كل واحد فينا نتاج ماض وحاضر. تقافة وحضارة تربينا عليها في البيت وأشياء إكتسبناها من تجربتنا الشخصية، وهذه كلها تجتمع لتكون حقيقة من نحن. المهم أن لا نخجل أبدا
من اصولنا وحقيقتنا، بل كما فعلتي نفتخر بها

تخيلي أن يكون في العالم نوع واحد من الورد فقط! بغض النظر عن جمال هذا النوع ستكون الحديقة مملة جدا ويفقد الربيع بهجته. وهكذا سيكون العالم إذا كان فيه عرق واحد وثقافة واحده. فلنحتفل معا بأصولنا مادمنا قادرين على التعايش في حديقة الحياة مع الآخرين

ملاحظة: تعرفت على بعض الأخوة النوبين في الماضي، وكانوا مثال النبل والشهامة والأخلاق الحميدة. فمباركة عليكم نوبيتكم

 
At 5:01 AM, Blogger Fatma Emam said...

نسرين
اولا اسفة جدااااااااا علي الرد المتأخر جدااااااااااااااااااااااا
مبروك علينا انسانيتك و تسامحك
انا كمان علي باستخدم مثيل الورد
ربنا لو كان عاوزنا لون و لا عرق و لا جماعة وكان عمل كدة
بس هو خلقنا شعوب و قبائل عشان نعيش و نشتغل سوا
يد علي يد

 
At 10:25 AM, Blogger Unknown said...

السلام عليكم
ماسكا جانا
مينا بو اختي النوبيه الاصيله ان ارتدائك لزيك النوبي الرائع في هذا الموقف خير دليل علي نوبيتك ومصريتك فالتعدد في الوحده مطلب عادل من مطالب الوحده ذاتها
الحضاره النوبيه حضاره عمرها 11 الف عام لا تستغربي ولكنها الحقيقه التي تؤكدها هيئة الاثار والثقافه في كتبها التي تهدى للعالم الغربي تععجبت كثيرا عندما اهداني مسؤل العلاقات العامه في المتحف النوبي كتاب اثار دهشتي وحيرتي واراني مدى عظمة حضارتي واني موجود في هذه الدنيا منذ 11 الف عام تخيلي وقوليها بفخر انا موجوده في هذه الدنيا منذ 11 الف عام وليس انا من يقول ولكنه من ظلمني يقول
عموما انا اختي النوبيه النمر النوبي المشرف العام في موقع نوبي انا www.nubia2.com
ويسرني انت تكوني ضمن اسرة موقعنا
لمزيد من التواصل

 

Post a Comment

<< Home